maandag 3 maart 2014

Mijn vogel en vlinderparadijsje

Drie jaar geleden werd onze wijk gerenoveerd. De woningen knapten echt op en het werd voor velen weer een plezier om er in te wonen. De mijne was grotendeel al gerenoveerd en verbouwd. De  nieuwe dubbel glas ramen maakten de stookkosten een stuk minder. Bovendien mochten we kiezen. Hielden we één deur naar de tuin, zoals het was? Wilde je een schuifdeur of werden het, zoals altijd mijn wens is geweest, dubbele tuindeuren. Ik koos voor het laatste. Iets anders was voor mij geen optie. Van de kamer de deuren opzetten naar mijn overkapping, maakte mijn kamer groter. Haalde de tuin naar binnen. Bovendien had ik twee jaar geleden via een zeilmakerij de voorkant dicht laten maken. Er zaten drie oprolbare deuren in, waardoor ik alles open kon laten of af kon sluiten en toch in mijn tuin kijken door de grote ramen die er in zaten. 
 
Vandaag was de straat aan de beurt. Alle bomen werden gekapt. Aan de ene kant fijn, omdat zomers je hele auto vol zat met plakkerig spul. Het voordeel is weer dat het een stuk lichter in de kamer is geworden. Maar in mijn hart mis ik aan deze kant van mijn huisje 's morgens de vogels die ik nu alleen nog maar aan de achterkant kan horen en niet meer aan de voorzijde. Twee jaar geleden werden vlak naast mij diverse leegstaande huizen afgebroken. De heggen zaten vol met allerlei soorten vogels, die in mijn tuin kwamen eten, tot groenlingers toe. Echter met het afbreken van die huizen, verdwenen ook alle heggen. Sindsdien heb ik alleen nog maar mussen, een enkele merel en wat koolmeesjes gezien. De groenlingers, roodborstjes en andere soorten, die ik destijds nog had gefotografeerd, zijn allemaal verdwenen. Jammer. Mijn tuin is steeds minder bevolkt. Want de duifjes die de bomen aan de voorzijde bevolkten, hun nesten hierin bouwden, zijn verplicht andere woonruimten te zoeken. Op de braakliggende stukken, waar al die jaren nog niets aan was gedaan, komen kleine parkjes, maar of die geven wat vogels nodig hebben weet ik niet. Destijds heb ik gebeld om van één een vlindertuin te maken. Ik zou teruggebeld worden om in een commissie te komen, maar hoorde nooit meer iets. Waarop ik het niet meer de moeite waard vond om verdere vergaderingen bij te wonen. Misschien had ik wel moeten gaan? Ja, wie weet. Een vlinder en vogeltuin, een waar paradijsje was het in mijn tuin. Laten we hopen dat de wat zeldzamere vogelsoorten, die er waren, op een dag weer terug zullen komen. Hun maaltijd staat klaar. Er is voor ieder wat wils te eten op tafel te vinden.
 
Voor het eerst weer een verhaal na mijn Tia, .
Soms moet ik nog naar woorden zoeken, maar ook dat komt weer goed.
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten