dinsdag 18 maart 2014

Liefde en zelfvertrouwen aan jezelf geven en hersenspinsels

Je hebt hersens die spinsels bedenken waarmee we onszelf krenken
Een lichaam met voeten waarvan jij bepaald welke kant zij lopen moeten
Aan jou de keus

Vanmorgen belde een van mijn vriendinnen. Allereerst om te vragen hoe het ging, nadat ze mijn verhalen had gelezen en om te vertellen dat zij een eind aan de relatie had gemaakt. Zij verwachtte van hem emoties en andere waarden van hem, die hij niet kon geven. Voor de rest is het een doodgoeie man. Ineens realiseerde ik mij dat ik afgelopen tijd had geleerd dat je dit niet van anderen kunt verwachten, maar juist van jezelf. Die verwachtingen kende ik uit het verleden. Ik verwachtte van de ander dingen, die hij niet kon en zeker niet wilde geven. Het was iets wat die persoon niet voelde. Ik verwachtte toentertijd ook medeleven, net als zij. Iets wat je eigenlijk alleen aan jezelf kan geven en niet van de ander kan verwachten, als die persoon dat niet heeft te geven of kan voelen. Afgelopen twee jaar heb ik steeds meer geleerd dit alles aan mezelf te geven en van een ander weinig of niets meer te verwachten. Het grappige is dat ik nu veel meer krijg van anderen dan ik was gewend. Iedere dag probeer ik mijn verwachtingen bij te stellen naar nihil. Vraag aan God om mij alles te geven wat goed voor mij is die dag. Dat ik nergens tekort aan kom. Het gevolg? Mijn kinderen bellen weer vaker en samen hebben we plezier aan de telefoon. Mijn vrienden nodigen me vaker uit en ik krijg liefde en medeleven van mensen die ik soms nauwelijks ken. Geschenken die ik jaar in jaar uit heb gemist, terwijl ik iemand naast me had. Nu geef ik het mezelf, alleen al door mijn gebedje 's morgens en door het bedankje 's avonds voor het slapen gaan. Ik bedank iedere avond God en zijn engelen voor al het mooie dat ik heb gekregen, zelfs als ik me ziek of beroerd voel, bedank ik nog. Zoals gisteren. Mijn hoofd was een wolk, ik schreef er gisteren over. Heb dus naar mijn gevoel geluisterd. Weinig of niets doen, was het gevoel. Een verhaal schrijven wilde ik wel en een mooie kaart maken met een spreuk eveneens, zie de websites: http://members.home.nl/maus-sturmer/ en http://members.home.nl/kerstkaarsje/. Soms zet ik die kaarten ook op Facebook. Die verhalen en gedichten schrijven is geen inspanning maar een plezier, al zijn er ook dagen dat ik geen letter op papier krijg. Ook dat is goed.

Nee, de grootste inspanning is om los te zijn van alle gedachten. Het malen als je zorgen hebt. Vanmorgen melde iemand op Facebook dat zij weer niet kon slapen door zorgen. Oh, wat ken ik dat goed en schreef haar het volgende:  "Weet je Marianne, als wij als mens nu eens beseften dat die zorgen in de nacht nog erger lijken dan overdag. Dat het tot ons door zou dringen dat ze daardoor niet worden opgelost, dan zouden wij het wel uit ons hoofd laten om zo te piekeren. Nee, wij eigenwijze mensen blijven maar malen. Ontnemen onszelf alle rust die we zouden kunnen vinden. Juist door die rust zouden we de oplossing kunnen ontvangen in de nacht. Wij zijn dwaze mensen, maar doen het allemaal. Dat is de enige troost die ik je kan geven."

Zorgen, ieder van ons voelt zijn eigen zorg en pijn het hardste. Je kunt niet zeggen jij hebt meer, of jij hebt het minder dan ik. Nee, ieders zorg en verdriet is het grootste voor zichzelf. Het loslaten en over durven geven aan die Hogere Macht, ik noem het God, is het moeilijkste dat er is. Omdat wij misschien niet voldoende of helemaal niet geloven. Omdat we geen vertrouwen hebben en denken dat wij alleen op onszelf kunnen vertrouwen of om welke andere reden dan ook. Vertrouwen en overgave is de beste remedie tegen het malen. Als ik 's avonds een blokje om loop, op welke tijd ook, vraag ik altijd mijn twee engelen Mike en Lucien of ze naast me willen lopen. Hoe ik weet hoe ze heten? Gek, ik wist helemaal niet eens dat ze er waren, tot de dag dat ik in de auto stapte en bescherming vroeg voor een lange rit. Onderweg praatte ik tegen ze, ik wist dat het er twee waren en vroeg op gegeven moment hun namen. Eerst hoorde ik niets, tot tijdens een samenspraak ik eerst de naam Mike hoorde. Grappig, in die tijd had ik geloof ik niet eens mijn kleinzoon die zo heet. Pas op de terugweg hoorde ik de naam Lucien. Is het waarheid dat ze zo heten? Voor mij wel, de rest denk ik niet eens bij na. Vertelde toch al eerder van Leila, die iedere avond op mijn bed zit. Er waren dagen dat ik veel met haar praatte, toen ik haar voor het eerst zag. Op gegeven moment zeiden we welterusten tegen elkaar en ik ging liggen. Zoals altijd maalden mijn gedachten alle kanten op en één gedachte werd steeds sterker; 'Hoe zou die engel eigenlijk heten?". Op gegeven moment hoorde ik in gedachten Leila zingen en wist ik dat dit haar naam was. Mooi niet? Ik ben geen muziekliefhebber, behalve op de dansvloer en dit liedje is geloof ik al heel oud. Als ik thuis ben hou ik van stilte, maar ja............., het probleem bij stilte is dat gedachten rondtollen in je hoofd.

 Gisteravond las ik in het boekje "zielsgelukkig van Marie-Claire van der Brugge" over een ontmoeting met een engel. Die legde haar uit wat ons probleem is en voor mij zo heel herkenbaar. Wij mensen leven of in het verleden of zijn met de toekomst bezig, maar vergeten het moment van . Het , wat is dat. Ik zit mijn verhaal in het nú te schrijven. Denk er niet bij na. De woorden vliegen op papier, alsof het verhaal al in mijn hoofd is geschreven, terwijl ik zelfs de volgende zin nog niet weet. Is het dan een contact met deze engelen, die mij de woorden ingeven? Of komen ze uit mijn eigen hersenpan? Ik heb geen flauw idee. Als ik achteraf het verhaal nog eens doorlees vraag ik me af waar het echt vandaan is gekomen. Hoe ben ik er op gekomen? Hoe is het verhaal ontstaan? Soms door een woord, een gebaar of een gedachte? Bij de dokter in de wachtkamer zittende wist ik dat ik moest schrijven over het verhaal van mijn vriendin. Maar hoe kom ik dan aan de rest? Geen idee, het komt vanzelf. De woorden komen vanzelf naar boven. Mijn handen glijden over het toetsenbord en moeten heel snel zijn om alles wat boven-borrelt op papier te zetten. Ik laat alles een halve dag rusten, om even daarna te corrigeren en te plaatsen op mijn Blogs.

Het is heerlijk om alles te kunnen schrijven wat je voelt en meemaakt. Een enkele keer werd me verweten dat ik zo open ben en over alles schrijf wat me bezig houdt. Vooral het openbaar maak. Is dat heel erg? Ja en nee. Aan de ene kant maakt het me kwetsbaar, dat klopt. Maar de andere kant is veel kostbaarder. Hoeveel mensen herkennen zichzelf hierin? Sommigen reageren hier zelfs op, wat ik prachtig vind, omdat ik weet dat ik iets heb kunnen geven of heb kunnen delen. Heeft niets met ijdelheid of trots te maken, maar met blijheid dat ik iets heb mogen geven, wat de ander kon gebruiken. Die blijheid geeft mij iedere dag kracht om door te gaan. Niet te twijfelen aan mezelf. Het geeft me mijn zelfvertrouwen terug wat ik als kind al was verloren. Zo heeft ieder van ons iets in zich waar hij of zij goed in is en wat kracht en zelfvertrouwen geeft. Het hoeft niet groot of klein te zijn. Er wordt alleen maar van je gevraagd om in te zien, dat jij ook een gave hebt om te gebruiken. Om er een beter mens van te worden die zichzelf alles kan geven en niet afhankelijk is van de liefde van een ander. Ook jij hebt het in je. Kijk ernaar en gebruik het. Laat alle hersenspinsels los en leef in het nú, op dit moment. Wat ben je aan het doen, wat zou je eigenlijk willen doen? Ik wens je heel veel succes om die liefde en dat zelfvertrouwen te ontdekken in jezelf. Het is niet eenvoudig en ik moest 72 worden voor ik het ontdekte, maar niemand kan dit nog meer van me afnemen. Maus

Geen opmerkingen:

Een reactie posten