donderdag 14 november 2013

Transcendente Meditatie, deel 3 maandag en dinsdag

Inzicht in mezelf
Even voor ik naar de TM reed, voor de tweede cursusdag op maandag, kreeg ik een inzicht betreffende mijn verhaal gisteren. Die woede waarmee ik midden in de nacht wakker werd had niet alleen met de ex te maken, maar ook met die charmeur. Denken de meeste mannen nu echt dat wij na één keer leergeld betaald te hebben, nog zo stom zijn om er weer een keer in te tuinen? Aan de andere kant! In het omdraaien van negatief naar positief, kwam ik tot een ontdekking. Ik heb de rollen omgedraaid, door te doen alsof ik alle mooie praatjes geloofde. Toch heeft het afgelopen nacht wel invloed gehad . Goed om alles nog eens te ervaren, zodat het werkelijk wordt losgelaten en ik kan relativeren.

Het cursus-uur van dinsdag is verplaatst naar de morgen. Op de vraag hoe de eerste officiële cursusdag was verlopen en hoe de meditaties waren gegaan. Welke invloed ze hadden gehad, vertelde ik over mijn verhaal welk ik had geschreven en op papier had meegenomen zodat de cursusleidster het kon lezen, (Lees: TM, deel 2). Op dat moment kreeg ik een lading over me heen dat we hadden getekend dat er niets naar buiten gebracht mocht worden. Ik kon even niets meer zeggen. Echter tijdens de korte meditatie kwam des te harder een volle lading geweld naar binnen, welke ik ook direct na de meditatie kenbaar maakte. Ik vertelde dat ik een oordeel had gekregen over iets wat nog niet eens door de cursusleidster was gelezen.

Onmiddellijk kreeg ik hiervoor excuus, waar ik verbaast, maar vooral blij van werd. Ik had gelijk, ze had dat eerst moeten doen, zei ze. Ik voelde een diep respect dat iemand zo direct haar excuus aanbood, i.p.v. allerlei smoesjes te gebruiken. De volgende dag werd het excuus nog eens extra benadrukt. Men vond het zelfs een prachtige geschreven verhaal. Ik voelde me helemaal blij en gelukkig worden van binnen met het compliment. Er stond wel een klein foutje in wat ik hierbij toch even wil herstellen.

Een Mantra spreek je niet uit maar wordt gedacht. Een tweede punt is dat je dat niet constant doet. Gedachten mogen gewoon binnenkomen en op het moment dat ze weer verdwijnen denk je weer aan je Mantra. Niets moet als die gedachten komen, omdat ze weer wegvloeien, wat ook weer loslaten betekent.

Voor ik 's morgens naar de cursus reed, ik had de auto al open, kreeg ik door dat ik mijn danskleren mee moest nemen. Waarom, vroeg ik. Pak ze nu maar. Ik was al aan de late kant, maar volgde de opdracht. Hoe en waar moest ik me dan omkleden, piekerde ik onderweg. Kreeg nog geen antwoord. Pas na de les kreeg ik door dat ik naar mijn vriendin in Maasbracht moest rijden en me daar omkleden. Haar kennende wist ik dat dit geen probleem was. We zagen elkaar al weinig, dus een mooie combinatie. Vandaar reed ik door naar het graf van Berry om de planten neer te zetten die ik had gekocht. Hij ligt in België begraven, omdat we destijds daar zouden gaan wonen. Op 2 november was ik door de storm en regen niet geweest.

Vandaar naar de danszaal. Eén van de eerste mannen die ik zie dansen is de charmeur van zondag. Hij kijkt me aan, maar reageert niet eens. Heeft weer een vrouwtje te pakken, die hij de hele middag probeert te versieren. Een paar keer zie ik hoe hij haar probeert te kussen onder het dansen, heel erg van zichzelf overtuigd. Ik lach en zie hoe zij onmiddellijk achteruit wijkt. Ik begrijp zijn beweegredenen. Later vraagt hij mij waarom ik zondag zo vroeg was weggegaan. Hij wilde me komen halen, maar was al verdwenen. Mijn reden dat ik moe was en mijn danspartner er niet was, was duidelijk genoeg. Bovendien had ik geen behoefte aan opschepperige verhaaltjes die niet klopten. Hij mag zijn wie hij is, maar ik ook. Even later buiten de danszaal werd ik aangehouden door een Belg. Hij vertelde dat hij en een grote groep mensen verbaast waren. Waarom? Ik was de enige vrouw op de dansvloer die altijd lachte, vertelde hij. Gelijk daarop wilde hij weten of ik altijd lachte? Vrijwel altijd, al laat ik af en toe ook een traan, misschien wel meer dan af en toe, zei ik. Die avond een rustige meditatie.

In mijn meditatie van gisteren, de derde dag, kreeg ik twee beelden door. Ik begreep nu opnieuw waarom ik mijn hele leven weinig van dieren moest hebben. Een deel hiervan had ik al begrepen tijdens de eerste cursusdag 'communiceren met dieren'. Hier ga ik in een ander verhaal als vervolg op "mijn drie zwerfpoezen" dieper op in.

Als kind van een jaar of vijf, zes, hadden mijn ouders een kleine spaniël gekocht. Spanky was zijn naam. De volgende morgen wilden wij bij hun in bed kruipen. De hond lag prinsheerlijk tussen hen in en ook mijn broertje kroop ertussen, zonder protest. Mijn ouders hadden er  beiden moeite mee dat ik er ook nog bij wilde. Terwijl ik op bed wilde klimmen stapte ik in een hoop stront, die het hondje had achtergelaten in de nacht, vlak tegen de rand van het bed. Waren zij zelf als eerste uit bed gestapt, in dit geval mijn moeder, had zij er in gestaan. In plaats van me te troosten en te helpen werd ik uitgescholden voor stom kind, dat ik dit niet had gezien. Wegwezen en ga het wassen. Ik was er helemaal vies van. Dat heb ik nog steeds. Als een vriendje op oudere leeftijd in de stront trapte was ik gelijk afgeknapt. Gebeurt het me zelf ben ik panisch. Pas nu begrijp ik hoe dat kwam. Ik kan nu al een heleboel verklaren van mijn gedrag naar dieren. Want de rest van hun leven werd de verantwoordelijkheid van het uitlaten in onze handen gelegd.  Niet bepaald bevorderlijk was ook nog de vieze lichaamsgeur die de hond bij zich droeg. Het hele huis stonk naar hond.

Een tweede beeld dat boven kwam was dat mijn ouders op gegeven moment uit huis waren gezet. Alles wat ze in eerste instantie nodig hadden werd samen met ons kinderen en hond in de auto gestampt. Onderdak was blijkbaar niet te vinden en na twee nachten in de auto geslapen te hebben, met ruzies alom, werden mijn broer en ik uiteindelijk voor een paar dagen bij de zus van mijn vader gedumpt. Ik genoot met volle teugen. Het was een warm en vooral hecht gezin met 5 kinderen en elke dag daar te zijn was voor mij een feest. Natuurlijk zullen ook zij hun problemen hebben gehad. Echter in dat gezin was stabiliteit en warmte, iets wat ik mijn hele leven in ons eigen gezin heb gemist. Ook dit beeld mocht er zijn en kon ik weer loslaten, zonder dat het nog moeilijkheden gaf. Het zijn beelden waar ik niet eens meer van wist dat ze ergens deel hadden uitgemaakt van mijn leven. Nu mogen ze er zonder pijn zijn om losgelaten te worden.

Tijdens de avondmeditatie om 19.30 uur, komt er een beeld boven van mijn voorbije relatie. Hij staat op een berg en gooit het goudklompje welke hij in handen heeft tussen een hoop oud ijzer en smeerboel. Intussen heeft hij een stukje gelijkwaardig stukje verguld ijzer opgepakt met een dun goudlaagje er om heen. Een laagje zoals hij zelf ook heeft en is daar erg gelukkig mee. Zijn echte stukje goed diep van binnen heeft hij al heel lang weggestopt. Na enige tijd verdwijnt het goudlaagje weer uit zijn leven. Wat nu? Hij beseft ineens wat hij heeft weggegooid. Gaat terug naar de berg oud ijzer. Het goudklompje, met het grote hart, dat zoveel heeft vergeven, is nergens meer te vinden. Zij heeft haar geluk gevonden en is haar eigen weg gegaan. Zijn verdriet en tranen draagt hij de rest van zijn leven met zich mee, terwijl het goudklompje hem zoveel liefde had gegund. Pas wanneer hij zijn eigen goudklompje in zijn ziel ontdekt, zullen zijn tranen weer drogen en zal hij het echte goudklompje vinden dat voor hem is bestemd.

Een tweede beeld dat boven kwam was dat Berry even verscheen. Hij beaamde dat ik altijd lachte. In de moeilijkste situaties steeds bleef je altijd weer zeggen; ´als hier een deur sluit, Bertje, opent er altijd weer een venster.' Je bleef dat onder alle slechte omstandigheden geloven en we kwamen er ook altijd uit, door jouw geloof in het goede, je optimisme en lach. Het klopt. Ook in de afgelopen 9 jaar lachte ik, ondanks het verdriet, bijna altijd. Vaak kon de man uit die tijd zeggen; waarom zit je te lachen? Ik kon er geen antwoord op geven. Wist het niet eens. Lachen maakt je blij. Berry wilde nog meer boodschappen doorgeven. Ik maakte duidelijk dat dit na de meditatie moest. Dit was even belangrijker voor mij. Heb weer heerlijk geslapen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten