dinsdag 26 november 2013

Harmonie in je leven brengen

Vandaag een prachtige tekst over het woordje 'Harmonie in je leven'. Juist omdat ik afgelopen  9 dagen in volledige disharmonie heb geleefd, maakte de tekst van de omraam diepe indruk. Het waarom en hoe is niet belangrijk. Wel dat mijn beide dochters en veel vrienden aan alle kanten te hulp schoten. Vanaf dat moment is ook Berry aanwezig en degene die mij soms opdrachten geeft om oud zeer los te laten. Opdrachten die heel moeilijk voor me zijn maar waar ik wel naar luister. Ik heb namen en websites uit mijn computer moeten verwijderen van Berry om er niet meer mee geconfronteerd te worden. Linken konden blijven staan, die zie je zelden of nooit. Het was moeilijk. Je zit in een bepaald ritme van dagelijks klikken op die sites, net als andersom. Maar alles wat mij ook maar herinnerd aan gebeurtenissen van het verleden en vorige week, zijn niet meer dagelijks zichtbaar op de computer. Prompt komt de wraakneming van de andere kant. Het geeft niet, ik leer er me om te gaan, met al die hulp om me heen.

Nooit in de jaren na de dood van Berry heb ik op deze manier contact met hem gekregen. Ik voelde hem wel, maar echt tot een wezenlijk gesprek kwam het zelden. Nu is hij op gezette tijden duidelijk voelbaar. Hele gesprekken voeren we over het hoe en waarom. Daarnaast geeft hij adviezen hoe ik bepaalde zaken weer op een rijtje kan zetten. Het maakt me nu heel duidelijk dat ik hem weer heb toegelaten in mijn leven, iets wat ik al die jaren niet meer kon. Het verdriet was te groot om ruimte te geven voor een gesprek. Dat kon ik niet aan. Nu wel. Niet voor niets was ik op Transcendente meditatie gegaan. De meditaties gaan steeds beter. Echter je Mantra kun je niet de hele dag gebruiken, die is echt bestemd voor je meditatie.

Vandaag kan ik nu het woordje 'Harmonie, Liefde en Vergeven' toevoegen, wanneer een bepaalde persoon in me opkomt en op momenten dat slechte situaties uit de laatste negen jaar weer boven komen. Het is dus eigenlijk een tweede Mantra, die de hele dag door gebruikt kan worden. Ook al is het niet in meditatie, je hersenpan neemt het woord op en systematisch gaat het een deel van je worden. Ik was al naar iets aan het zoeken, welke nare gedachten kon verdrijven. Van een vriendin had ik al een prachtige zin ontvangen, die ook heel krachtig is. Door deze twee samen te voegen en dagelijks te gebruiken, krabbel ik weer overeind. Mensen om me heen die verder weg staan hebben gelukkig niets van dit alles meegekregen, daar kan ik alleen maar blij om zijn.

Om half elf vanmorgen pas wakker geworden. Het probleem ziekte van Lyme, gaat nooit meer weg uit je lijf, volgens de dokters. Het maakt dat ik 's morgens nauwelijks voor half elf mijn bed uit kan komen en dat, terwijl ik juist een ochtend en avondmens ben. Helaas, het ochtendmens moet ik voorlopig even vergeten en afspraken met dokters of vrienden, wat later op de dag maken. Niet leuk, maar ik kan er mee leven. Gewoon een ander ritme toelaten in mijn leven. Het late naar bed gaan wordt er echt niet anders van. Ik moest gisteren om half twaalf in de schouwburg zijn en ontdekte dat pas even na elven. Gewoon vergeten. Dus even onder de koude kraan en wegwezen. Er zijn opnamen met het orkest Guido´s Orchestra. Vanmorgen was de repetitie. Vanavond de opnames. Een gelijk soort muziek als André Rieu en toch weer heel anders. Moet zeggen, ik heb van de avond genoten. Kende dit orkest niet, maar het was minstens zo goed als André Rieu en toch net even anders. Genieten dus.

Harmonie, wat houdt het eigenlijk precies in? Het is een heel scala. Eigenlijk alles wat in je leven voorvalt zou in harmonie moeten zijn. Je denken en doen. Je rationele en gevoelskant moeten samenwerken in plaats van je in moeilijkheden brengen. Hoe vaak zegt je gevoel niet iets, waar je door het ratio denken tegenin gaat, terwijl achteraf je gevoel het juiste bleek te zijn. Ik heb er negen jaar voor geboet, dat ik niet heb geluisterd. Die schuld, als je van schuld kunt spreken, ligt geheel bij mij omdat ik tegenwerkte. Ik had toch beter moeten weten? Maar ja, soms denken wij mensen het altijd beter te weten dan Hierboven, of noem het je Hogere Zelf. Eigenlijk is harmonie een prachtig gevoel. Een simpel voorbeeld. Als een vreemde jou ten dans vraagt, is het heel fijn wanneer je samen vloeit tot één geheel in die dans. Je geniet samen. Hoeft geen moment op te letten of die ander niet op je tenen trapt of je te dicht tegen zich aanhoudt, zodat je nauwelijks adem kunt halen. Door via de schouder die ander weg te drukken en je zo probeert ruimte krijgen, maakt al dat disharmonie volgt. Liever zie je zo iemand geen tweede keer meer komen, hoe graag je ook danst. Daarentegen, tref je een danspartner die precies aanvoelt hoe hij het beste uit jou kan halen, dan volgt een prachtige dans waar je beiden heel gelukkig mee bent. Zo leerde ik afgelopen week in één dans de Merengue, een prachtige dans. Alleen door te luisteren naar het advies van de partner en aanvoelen wat hij wilde, maakte het bijzonder. Prachtig om mee te maken.  Eigenlijk is het hele leven zo, denk u niet? Luisteren naar je gevoel in samenspraak met je ratio. Of zie ik het verkeerd? Ook dat kan. Het is maar een simpel voorbeeld wat je eigenlijk in iedere situatie als voorbeeld kunt stellen. Ik moet me dus in elk gebeuren letterlijk eerst gaan afvragen of dit harmonie is wat ik voel. Eerst denken en voelen en dan pas antwoord geven. Heel moeilijk voor iemand die het hart op de tong heeft. Wat dat aangaat blijf ik een echte westerling. Toch een beetje buitenstaander in het Limburgse land, waar iedereen toch ietwat meer behoudender is dan ik. Ach, ieder mag toch zijn zoals hij of zij is, zolang mijn gevoel en ratio hierdoor niet gekwetst worden, is er al een stukje harmonie ontstaan. Ik ben altijd dankbaar voor mijn dochters die direct zijn gekomen na alle gebeurtenissen en al die mooie en lieve mensen om me heen. Maus

Dagtekst van maandag 25 november 2013.
"Mediteer over het woord ‘harmonie’
, concentreer je erop, voed je ermee, zodat deze gedachte aan harmonie geleidelijk aan al je cellen doordrenkt. Het is door harmonie dat wij de lichtende geesten van de onzichtbare wereld aantrekken en zij worden onze vrienden, zij verlaten ons niet meer. Want de lichtende geesten zijn hardnekkig, even hardnekkig als de duistere geesten waar men zich vaak zo moeilijk van kan bevrijden. Waarom zouden de vrienden niet even hardnekkig zijn als de vijanden? Zij komen ons ondersteunen, verlichten en raad geven, en wanneer wij hun raad opvolgen, zijn wij altijd geïnspireerd. Daarom mag je zelfs in de moeilijkste situaties niet wanhopen: op een dag zal het in ons voordeel werken, omdat wij goed geïnspireerd zijn geweest. Niets is dus belangrijker dan de toestand van harmonie te cultiveren die onze vrienden van de onzichtbare wereld zal aantrekken."
Omraam Mikhaël Aïvanhov

Geen opmerkingen:

Een reactie posten