zondag 22 juni 2014

Ontmoetingen onderweg? Luister goed naar je gevoel en de dagtekst van vandaag

Als ik iets moet beamen vandaag is het wel deze dagtekst van vandaag. Voor ik mijn toenmalige relatie ontmoette, kreeg ik een dubbele waarschuwing op het moment dat ik hem zag binnenkomen. De eerste was; deze man is net weduwnaar geworden. De tweede  waarschuwing was scherper; Pas op voor die man, je krijgt alleen maar verdriet. Vaak heb ik me afgevraagd; waarom heb ik destijds niet willen luisteren. Het had me van de 9 jaar 6 jaar verdriet bespaard. Soms voel ik het nog als ik weer hoor hoe zwart hij me maakt ten opzichte van zijn nieuwe relaties. Echter het is zo vluchtig dat ik er even later weer om lach. Ik heb een heerlijk leven. Geniet. En Fransien, zijn toenmalige tweede relatie doorzag de leugens al op het moment dat zij mij in de ogen keek. Zij wist als geen ander dat ik niet zo was, als ik door hem was afgeschilderd. Na haar breuk met hem, nam zij contact met me op. Wij hebben samen nu een schitterende vriendschap. Hebben respect voor elkaars verschillende denkwijzen en genieten van de dingen die we samen leuk vinden. Vreemd, maar toen ik Fransien ontmoette had ik geen enkele bedenking. Het was goed. Zo is het met veel mensen die je ontmoet in je leven. 

Ik herinner me nog de eerste ontmoeting met Berry. Hij stond aan de rand van een klein dansvloertje met een glas bier in zijn hand. Ik danste met mijn broer. Hij bleef naar me kijken, met een afwezige blik. Ik wilde die blik niet langer zien en keek de andere kant op. Het was in een kleine bar, waar mijn vader ons mee naar toe had genomen. Later stelde mijn vader Berry aan ons voor. Voor hij wegging vroeg hij of ik een keer met hem uitwilde. Ik zei nee, draaide me om en zei tegen mijn moeder: 'wat een lelijk kreng, daar zal je mee getrouwd wezen". Niet wetende dat wij een jaar later zouden trouwen en 33 jaar lang intens van elkaar zouden blijven houden. Nog steeds is die liefde er, zij het op een andere manier. Ik heb er vrede mee dat hij aan die andere Zijde is. Dat ik in mijn eentje nog zulke zware lessen moest doorstaan. De grootste les, het niet meer willen leven na zijn dood, was misschien wel de zwaarste in die 17 jaar. Ook die heb ik overwonnen. In oktober vorig jaar is die beslissing definitief gevallen. Ik wil leven en alles nog doen wat bij mijn levensopdracht hoort. 

Welke levensopdracht ik heb? Eerlijk gezegd, ik weet niet wat God nog voor me in petto heeft. Wel weet ik dat het zwaarste deel van mijn leven is afgesloten. Ik mag de dingen doen die goed zijn voor me. Genieten van alles wat mooi is. Ik heb in oktober besloten te gaan leven. Ondanks dat Lyme, een Tia, de artrose die zich verder uitbreid en het teveel aan witte bloedlichaampjes wat afgelopen week is geconstateerd een klein beetje roet in het water gooiden ben ik zielsgelukkig met wie en wat ik ben. Ik heb geleerd in afgelopen maanden het leven weer te omhelzen. Misschien moet ik zeggen dat ik nu pas echt over de dood van Berry heen ben? Ik weet het niet. Denk eerder dat het verdriet en de pijn van afgelopen jaren weer veel bovenhaalden van wat ik had gehad met Berry en later met die ander kreeg. Die persoon is al die jaren op zoek naar....? Ik kan alleen maar hopen dat hij vind wat hij zoekt en leert dat echt geluk alleen maar in jezelf te vinden is. Een ander kan je geluk en eenzaamheid niet opvullen. Ik wens die ander alleen maar veel liefde en geluk toe. Nee er is geen boosheid meer of verdriet. Hij moet zijn leven zoeken.  Dat kan en moet hij zelf doen, net als ik heb gedaan. Ik hoef mijn huis niet uit te vluchten om het geluk te zoeken, want daar vind niemand het geluk. Wat ben ik dankbaar dat ik dit geluk in mezelf heb gevonden, waardoor van eenzaamheid nauwelijks meer sprake is.

Ik vertelde al dat de reis naar Rome niet zomaar een plezierreisje is. Het is een reis vol dankbaarheid om wie ik ben geworden. Het verdriet van afgelopen jaren had ik nodig om aan te sterken en in te zien dat een ander jou niet gelukkig kan maken. Dat moet je jezelf doen. Pas als je die les hebt begrepen kun je gezond een nieuwe relatie opbouwen met iemand. Tenminste, als je die ontmoet. Tot nu toe bouw ik alleen maar verder aan de relatie met mezelf. Ik weet nog niet alle uitslagen van de nieuwe onderzoeken, die gaan komen. Maar niets kan en zal mij weerhouden op reis te gaan. Deze reis te maken vol blijdschap over wie ik ben geworden.

Ik wens en hoop dat u die les al heel lang geleden heeft geleerd, omdat ik weet hoe zwaar hij is. Daarentegen mocht dit nog niet zo zijn, wacht dan niet tot je 72 bent. Begin er nu aan. Het bespaard je zoveel verdriet in het leven als je weet wat je zelf waard bent. Ik heb hierbij heel veel hulp van mijn dochters en Fransien, van Ria, mijn vriendin uit Groningen en andere kostbare vrienden om me heen gehad. Daarnaast heb ik een goeie en fijne psychologe waar ik alleen maar dankbaar voor kan zijn. Echte vriendschappen zijn het kostbaarste in je leven, daar mag je heel zuinig op zijn. Soms kun je het niet alleen. Schaam je dan niet om hulp te zoeken. Ik wens u allen een hele fijne dag

Dagtekst van zondag 22 juni 2014.
"Activiteiten, ontmoetingen, het leven is zo rijk aan mogelijkheden! Maar voordat je je ergens toe verbindt, moet je jezelf afvragen of de mogelijkheden die zich aandienen, zullen bijdragen tot je vervolmaking, tot de ontplooiing van je innerlijk leven. Daar zijn altijd waarschuwingstekens voor. Voel je een verduistering in je gedachten, verwarring in je gevoelens en onbeslistheid in je wil, engageer je dan niet, want dit is een absoluut criterium. Na ontgoochelingen en beproevingen moeten velen het erkennen: zij hadden wel gevoeld dat er iets was dat hen wilde tegenhouden, maar aangezien de behoefte om hun verlangens te bevredigen sterker was, hielden zij er geen rekening mee, en daarna kwamen natuurlijk de ontgoochelingen en de spijt. Er zijn altijd waarschuwingen, niemand kan zeggen dat hij ze niet gekregen heeft, maar je slaat er geen acht op omdat je teveel verleid en aangetrokken wordt, en de dag dat je in de val bent gelopen is het te laat: wat een inspanningen moet je daarna doen om de vrede terug te vinden en de situatie te herstellen! Leer dus naar deze innerlijke stem te luisteren, die probeert om jou nutteloos leed te besparen."
Omraam Mikhaël Aïvanhov

Woorden van Inspiratie - Dag 83
 "  Wees niet bang om traag te groeien
maar behoed je voor stagnatie."
Chinese spreuk

Een dagelijkse gedachte
Wolken komen mijn leven binnen drijven,
niet langer om regen te dragen of storm te brengen
maar om kleur toe te voegen aan mijn zonsondergang.
Rabindranath Tagore  (Ingestuurd door:  Red. Dagelijkse Gedachte, Leiderdorp NL)
 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten