zondag 30 december 2012

Geduld en hoop

Geduld is een schone zaak. Een uitdrukking wat veel te vaak te pas en te onpas wordt gebruikt. Vooral als het in de kraam van de ander zo uitkomt, dan wordt het zelfs tegen jou gebruikt. Zelfs hier en daar misbruikt. Een woord dat we van kleins af aan dagelijks te horen krijgen. Geduld, een woord dat heel veel ergernis opwekt als je het steeds weer voor je voeten geworpen krijgt. Vanmorgen had Omraam Mikhaël Aïvanhov weer een prachtige dagtekst, zie onderaan, waar ik even op in wilde gaan. Hij schrijft hierin dat als je ouder bent, je meer geduld hebt leren krijgen. Misschien ben ik de uitzondering die de regel bevestigd maar in sommige dingen ben ik totaal niet geduldig, terwijl ik dat in andere opzichten weer wel heb geleerd. Een mooi voorbeeld daarvan is, dat als ik vroeger iets zag wat ik graag wilde hebben, ik het al had gekocht. Soms kreeg ik daar zelfs schulden door. In de afgelopen 8 jaar heeft mijn ex-vriend mij geleerd met geld om te gaan, waar ik hem nog dagelijks dankbaar voor ben. Nu overdenk ik het wel tien keer voor ik iets aan wil schaffen, ook al wil ik het nog zo graag hebben. Soms zie ik er zelfs op langere termijn vanaf, omdat het of niet echt nodig was, of nog niet geschikt voor dat moment. Soms koop ik het juist wel op langere termijn en nadat ik er eerst voor heb gespaard, om reden dat ik inzie dat het nog steeds belangrijk voor me is. Op dat gebied heb ik dus wel heel veel geduld geleerd en vooral inzicht gekregen.

HOOP is een woord dat ik niet altijd even eenvoudig vind. Ben je nu jong of oud, hoop moet altijd in je leven blijven. Zonder hoop verlies je jezelf en alles om je heen. Is je leven leeg, eenzaam en dood. Het zijn de mensen zonder hoop die hun leven opgegeven hebben. Hoop is één van de belangrijkste zaken die ons leven spirit, leven en inzichten geeft. Hoop is leven. Als er geen hoop meer is voel je je diep wanhopig. Kun je niemand en niets meer bereiken, omdat je niets meer ziet, hoort en voelt, waardoor anderen jou ook niet meer aan kunnen raken met hun liefde. Ik ken die wanhopige momenten dat ik dacht dat er geen hoop meer was in mijn leven. Ik ken ze en heb ze meegemaakt tot op de bodem van mijn ziel. Toch wil ik zeggen en geloof me, er is altijd weer hoop. Er is altijd weer een aanraking die komt. Hoop is de toekomst. Maar vooral hoop is nu. Ik weet niet hoe ik het anders uit moet leggen, aan hen die op dit moment net even geen hoop meer hebben op een nieuwe toekomst. Geloof me, er komt iets nieuws. Er komt nieuwe hoop, alleen moet je het misschien in een andere hoek zoeken dan je gewend bent. Geen hoop betekent geen positief zelfbeeld. Hier kom ik deze week nog terug met een artikel hoe het komt dat veel mensen, waaronder ik, geen hoog zelfbeeld hebben.

Hoop en geduld, twee ervaringen die het leven mij hebben geleerd. Geloof me, ook ik ben soms ongeduldig. ‘Hoop’ nog altijd dat er iemand in mijn leven komt die mij om wie ik ben aardig vind en niet alleen gebruikt om zijn tijd op te vullen. Aan de andere zijde staat daar dan ‘Geduld’, die mij verteld dat die ene speciale man, die mij lief en aardig vindt in aantocht is, maar komt op het moment dat ik het niet meer verwacht. Langzamerhand is het ook zover. Ik heb in het afgelopen jaar geleerd mijn eigen leven alleen op te bouwen. Dat was mijn les.

Wij allen hebben een les te leren, daarom komt niet alles op de tijd dat wij het eisen, maar op de momenten dat wij er klaar voor zijn en weten hoe wij met onze wensen om moeten gaan. En heel misschien gaan op een dag voor u en mij Geduld en Hoop samen, hand in hand op weg naar innerlijke rust en geluk. Op die dag, die al heel dichtbij is voor mij, kan ik in elk geval met een gerust hart zeggen; ‘dank U God, dat ik dit geschenk heb gekregen. Want Geduld en Hoop die samen hand in hand lopen geeft diepe rust in jezelf. Je hoeft niet meer weg te lopen voor jezelf, voor je gedachten, je angsten en verdriet. Je mag zijn zoals je bent. Je hoeft niet meer krampachtig te leven, weg te lopen voor je verdriet. Vrienden te zoeken die geen vrienden zijn. Hoop en geduld, ze zitten in jezelf. Je hoeft ze alleen maar op te pakken en in te zien hoeveel ze je te geven hebben. Vertrouwen en toekomst, een heel nieuw leven. Mag ik u allen voor 2013 een leven toewensen waarin Hoop en Geduld samen één zijn. Hand in hand door het leven gaan en u alles bieden en geven wat u nodig heeft. Maus

Ook fotograferen is een kwestie van geduld en hoop. Geduld om te wachten op het juiste moment.
Hoop op de mooiste foto's net even beter dan de laatste die je maakte.

Dagtekst van zondag 30 december 2012.

"Geduld is een deugd van de ouderdom, en hoop die van de jeugd. Ja, de jeugd hoopt en als ze niet snel ziet komen wat ze hoopt, wordt ze ongeduldig. De ouderdom daarentegen hoopt niet meer zo veel, maar ze heeft geleerd geduldig te verdragen. In werkelijkheid dienen geduld en hoop elkaar te ontmoeten. Waar hoop is, moet geduld haar komen ondersteunen. En waar geduld is, mag de hoop niet ver weg zijn: als we niets hopen, als er niets te verwachten valt, hoe en waarom zouden we dan geduldig zijn? Maar als geduld en hoop samen op weg gaan, jaar na jaar, gaat de toekomst wijd open." Omraam Mikhaël Aïvanhov

Geen opmerkingen:

Een reactie posten