zondag 3 juni 2012

Eenzaam maar niet alleen

Het is een uitdrukking welke zo makkelijk wordt gezegd, maar waar de waarheid ver in is te zoeken. Natuurlijk weet ik ook wel wat wordt bedoeld. God en zijn engelen zijn altijd om je heen. Maar vaak is dat een eenzijdige communicatie, omdat niet iedereen bij machte of van zins is dit te horen of te voelen. Ik bedoel dat je thuis tegen een muur praat. Alleen zijn is niet altijd leuk. Je mist een arm om je schouder. Je mist de woorden ‘ik hou van je’ of een complimentje. Het zijn de muren die niet terug praten, als jij hardop in jezelf zit te kletsen. Aan de andere kant leert alleen zijn je zelfstandigheid, niet afhankelijk te zijn van een ander. Kunnen doen en laten wat je zelf wilt. Terwijl als je samen bent en ieder een ander ding wil doen, je elkaar daar niet altijd in kunt vinden. Een mens hoort niet alleen te zijn, hoogstens uit vrije wil.

Ik heb het altijd fijn gehad in mijn huwelijk, ondanks dat Berry 23 jaar van de 33 jaar huwelijk ziek is geweest. Wij ruilden al vrij snel van rol. Ik heb altijd gewerkt en hij heeft het huishouden gedaan. In de jaren zestig was dat een schande voor een man, waar het nu heel normaal is. Het woord huisman had niemand van gehoord. Berry voedde de kinderen op en deed alles wat een vrouw in die tijd deed. Hij deed het zelfs beter dan ik het ooit had kunnen doen. Ik ben nooit een huisvrouw geweest. Als ik een kamer op moet ruimen ligt er nog meer dan het voorheen was. Heb er nooit inzicht in gehad en schaam me er ook niet voor. Het leven loopt zoals het gaan moet. Dat Berry zo lang ziek is geweest had vele redenen en oorzaken. Zeven zware knieoperaties, waar na elke operatie een tijd volgde van geduwd worden in de rolstoel, lopen met krukken en revalidatie. Iedere operatie kostte hem zo’n twee jaar. Na die eerste vijftien jaar huwelijk, volgde tien jaar redelijke rust. Gevolgd door tien jaar hartpatiënt tientallen ziekenhuisopnames, gevolgd door een hartoperatie en uiteindelijk eindigend met Lymfklierkanker. Daarnaast werd zijn hele leven beheerst door oorlogssyndromen uit het Jappenkamp. Kan een mens nog meer lijden verdragen? Vaker heb ik me afgevraagd waarom hij zoveel te dragen op zijn schouders had genomen. Wat wilde hij in dit leven afsluiten? Ik weet er geen antwoord op. Ziekenhuizen? Jaren lang heb ik ze van binnen en buiten gezien. In allerlei plaatsen in Nederland. Ontelbare hoeveelheid opnames. We hebben in vier provincies niet gewoond. Ik ken ons landje dan ook van binnen en buiten en wat ik nog niet had ontdekt, leerde ik wel kennen tijdens mijn reizen door Nederland op de bus.

Nu waren dat niet zoveel reisjes in ons kikkerlandje. Als buschauffeuse-reisleidster reed ik meer op het buitenland. Was zomers veel van huis en als het enigszins mogelijk was nam ik Berry mee. Ik genoot van mijn werk, had er veel plezier in. Werkte in het begin als enige vrouw in die mannenwereld. Nu is het heel gewoon, destijds een bijzonderheid. Met mannen werken is heel plezierig, zolang je hen in hun waarde laat, maar wel je eigen grenzen trekt. Ik heb er nooit moeite mee gehad. In die tijd rookte ik nog honderd sigaren in de week. Ten tijde van mijn eerste dag op de stadsbus in1986, ik heb dat eerst anderhalf jaar gedaan, was net de film Ma Flodder uitgekomen. Je begrijpt het al. Die allereerste dag ging het van mobilofoon tot mobilofoon, die eigenlijk niet gebruikt mocht worden, ‘we hebben Ma Flodder in dienst gekregen’. Gek hè, maar ik was er trots op. Die naam is ook altijd gebleven, zelfs toen ik er allang weg was en mijn beide dochters op de stadsbus gingen werken werden ze dagelijks met die naam geconfronteerd. De woorden: ‘Is ma Flodder jullie moeder?’, konden ze op het laatst wel schieten. Aan de andere kant was er ook trots, dat hun moeder niet werd vergeten.

Ook op de stadsbus was het heerlijk werken. Ik werkte via een uitzendbureau, maar men was zo tevreden dat ze vroegen of ik in vaste dienst wilde komen. Achteraf kwam men er achter dat ik twee jaar te oud was en niet aangenomen mocht worden. Teleurstelling van beide kanten, maar regels zijn regels en bij grote bedrijven bestaan geen uitzonderingen. Ik wilde niet via een uitzendbureau blijven werken, dus ging ik solliciteren bij Kupers uit Weert. Mocht het eerste seizoen voor de Jong Intra Tours mijn eerste 8 daagse reizen maken naar Winterberg in Duitsland. Vele reizen heb ik gemaakt in die jaren en vele avonturen beleeft die ik in dagboeken heb opgeschreven. Daar heb ik altijd profeit van gehad. Gelukkig gingen velen op vakantie om echt plezier te hebben, maar soms waren rt enkelingen die van alles deden om het zo onaangenaam mogelijk te maken voor de chauffeurs, zodat ze later geld terug konden claimen. Soms kwamen dergelijke klachten pas drie maanden later bij ons als chauffeur terecht. Niemand wist dan nog wat er was gebeurd. Ik hoefde echter mijn dagboeken maar na te slaan en stuurde het hele verslag naar mijn baas.

Was mijn werk geweldig, tijdens die ritten voelde ik mij vaak diep eenzaam, al was ik niet  alleen. Er zijn altijd passagiers om je heen. Thuis zat Berry, die er altijd was als ik hem nodig had. Ik hoefde maar te bellen. Had ik het heel moeilijk en was ik niet al te ver uit de buurt, dan pakte hij rustig de auto en kwam voor een nacht even bijpraten, zodat ik weer verder kon. Nu is er niemand meer die even luistert naar mijn belevenissen en verhalen. Er was een aantal jaren iemand, maar die wilde nooit iets horen uit mijn leven. Nu hij sinds een paar maanden uit het oog is, gebeurde iets wonderlijks. Ik kon het ineens opschrijven. Natuurlijk ben je bang dat het niet interessant genoeg is voor een ander, maar ik werd gesteund door een neef. Groot journalist en schrijver. Hij en zijn vrouw, mijn nichtje, vonden dat ik door moest gaan. Dagen achtereen kan ik soms schrijven. Komt het ene verhaal na het andere boven. Maar soms stagneert de boel in mijzelf. Dan is er nog verdriet. Verdriet dat veel verder gaat dan alleen zijn. Dat heeft te maken met eenzaamheid in je ziel. Je mist net dat ene gevoel van liefde voor jezelf. Dat kan geen ander mens voor je opvullen, alleen jijzelf.

Eenzaamheid gaat veel dieper dan alleen zijn. Het zit van binnen en doet verschrikkelijke pijn. Geeft tranen zonder dat je soms weet waarom ze vallen. Alléén zijn kun je oplossen door uit te gaan, mensen te ontmoeten. Eenzaamheid is eigenlijk naar binnen in jezelf kijken. Maar, oh wat is dat moeilijk, want in elk mens zit een stuk diepe eenzaamheid. Zelfs als je getrouwd bent of een goede relatie hebt. Eenzaamheid is een stuk verlatenheid. Speciaal mensen met een verleden van afwijzing door ouders, zoals in mijn geval haat van de moeder vanaf de geboorte. Afwijzing en onverschilligheid van de vader, vier aanrandingen en een verkrachting in de jeugd spelen allemaal een rol mee. Het meeste heb ik gelukkig kunnen verwerken, maar de eenzaamheid is sterker geworden sinds ik weer alleen ben sinds een paar maanden. Ik ben nu aan het leren dat de liefde voor mezelf belangrijker is dan het ontvangen van de ander. De ander mag de toevoeging straks worden. Natuurlijk wist ik dat alles allang, maar het in de praktijk brengen is veel moeilijker.

Mijn natuur is zorgen voor de ander. Mijn vriendin Ria zegt en vraagt mij vaak, wie zorgt er dan voor jou? Dat geeft prompt weer tranen, ik weet dat zij gelijk heeft. Ik weet dat ik dan naar binnen in mezelf moet gaan en mezelf mag koesteren en vasthouden. Maar wat is dat moeilijk! Je zorg naar anderen verleggen is tien keer makkelijker dan voor jezelf te zorgen. Op dit moment gaat mijn grootste zorg uit naar een buurmeisje dat helemaal alleen in huis is door akelige omstandigheden. Ze is wel zeventien, maar nog een kind. Niemand die zich om haar bekommert. Ik heb haar wel mijn nummer gegeven om te bellen als er iets is. Haar gerustgesteld dat ik twee engelen voor haar deur, voor en achter, heb gezet, zodat haar niets gebeurt. Maar toch maak ik me zorgen. Hoe komt ze aan eten, hoe redt ze het in haar eentje. Mijn ex vriend kent ze ook. Toen ik hem om raad vroeg was zijn antwoord dat ik me erbuiten moest houden. Mijn gevoel zegt dat ook aan de ene kant, maar is begaan met het kind dat eenzaam en alleen in dat huis zit. Misschien bang is. Ik weet het niet meer. Hou in ieder geval haar in de gaten waar mogelijk is en de deur open waar nodig. Lees het vervolg van dit meisje op: Heb jij dat nu ook?, in het verhaal: al had ik Salomons wijsheid.

3 opmerkingen:

  1. Ha Maus,
    ik geniet steeds weer van je verhalen. G.H.

    Hallo Lieve Maus.
    Hartelijk dank voor je e-mail die ik van je mocht ontvangen. Nou lieve Maus zoals ik allemaal je verhalen leest heb je toch heel wat meegemaakt in je leven want dan moet je toch een hele sterke vrouw zijn om dat allemaal te verwerken en zeker nu je momenteel weer alleen bent dat valt allemaal niet mee. Want aanspraak is erg leuk zeker als je thuiskomt en een arm om je schouder is ook wel gezellig. En zoals ik lees uit je verhaal heeft je man toch heel wat meegemaakt in zijn leven want als je zo’n tijd ziek geweest bent daar moet je niet aandenken, maar ik vind het heel knap van jou als je altijd voor hem klaar stond dan zit de liefde gelukkig heel diep. Maar ik denk dat onze lieve Heer overal in ‘t leven een bedoeling mee heeft. De een is gelukkig en de andere ongelukkig maar als je ongelukkig bent komt er ook weer een tijd in je leven dat je weer gelukkig wordt. Ik zal voor je bidden dat je ook weer gelukkig wordt. Ik hoop dat je het niet vervelend vind dat ik je deze e-mail stuurt en ik hoop dat we contact mogen houden zeker als je wat kwijt wilt. Nou Maus de hartelijke groeten en nog bedankt voor je mooie e-mail. Gr K.d.P

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel mooi hoor Gr. Xxx kusjes van ans

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoie Maus , fijn om weer iets van je te horen en te lezen .Prachtig toch dat je d.m.v. je creativiteit in te schakelen je er weer een nieuwe draai aan kunt geven . We willen immers allemaal hetzelfde ,nietwaar , liefde , warmte en geborgenheid en een luisterend oor . Ken je het boek ; Een gesprek je met God ( de kleine ziel en de Zon ) . Een kinderparabel gebaseerd op Een ongewoon gesprek met God Van Neale Donald Walsch . Het is een kinderboek ...Gewoonweg prachtig......
    Verder gebeuren in mijn leven toch wel heel veel mooie dingen , synchroniciteiten van de bovenste plank , ( tekens van hierboven zeg ik altijd ) Zo kocht ik me twee orchideeën voor mezelf ( orchidee = de liefdesbloem ) op 1 juni , de dag erna kreeg ik de volgende dagelijkse gedachte ; De aarde lacht in bloemen . van Ralph Waldo Emerson .
    Verder kreeg ik die dag ook nog bij de dagelijkse Woorden van inspiratie ; Alles wat aandacht krijgt , groeit.
    ( Aristoteles)
    Vandaag zondag 3 juni stond ik op een braderie met twee mensen voor ATD-Vierde Wereld op de Heerlerbaan , alle marktkraampjes hadden een nummer , het onze niet , een koningsblauwe kaart met daarop geschreven ; Bloem des Levens .... Gewoonweg prachtig toch , deze dingen allemaal en zomaar voor niets...Gewoon weer leren kijken naar al deze prachtige dingen is goed voor de ziel van ons allemaal . Is voeding .En ook kreeg ik nog ; de Quote van de dag Laat je je remmen door je problemen of geef je gas door je dromen ?
    Door ATD-Vierde Wereld wordt alles nu op zijn kop gezet , anders naar mensen / dingen gaan kijken . waarom mensen in de armoede terechtkomen ,generaties lang . www.atd-vierdewereld.nl Mensen d.m.v . hun creativiteit weer te leren en te laten uiten laten zien dat ze meetellen , hun zelfrespect en zelfvertrouwen weer kunnen herstellen .
    Daarnet kreeg ik de nieuwe dagelijkse gedachte ; Helpen is niet je mening geven , maar de ramen wassen waardoor iemand zijn wereld ziet ( Olaf Hoenson ) .Ook dit zijn allemaal tekens van hierboven waar we bij stil mogen staan , een vergeten wereld weer oppakken ... Toch ?
    Maus ik ben bezig om een koortje op te starten zomaar voor de fun , wat eruit voort kan vloeien zien we dan wel weer .Ik heb een ruimte gevonden in Landgraaf van een djembe-vriendin van vroeger . Het is in haar bedrijf Revita op de maandagavond . Heb je zin en tijd om mee te doen ?
    Ik ga n.m.l. uit van ; Dans , alsof niemand je kan zien , bemin alsof niemand je ooit gekwetst heeft , zing , alsof niemand je kan horen en leef alsof je in de zevende hemel bent ....Ik hoor het dan nog wel............Ik zal je haar site eens doorsturen .Verder wil ik zeer waarschijnlijk gaan deelnemen aan een schrijfweek in Frankrijk bij Geert Kimpen en zijn vrouw Chritine Pannebakker ...ik zoek alleen nog vervoer maar ook dat zal recht komme , als het zo moet zijn...

    groetjes . liefs E.E.

    BeantwoordenVerwijderen